lördag 23 februari 2013

Hemmagjord saft


Längtar redan nu till den delen av sommaren då man kan bege sig ut och plocka bär, tänker då speciellt på att få bege sig ut och få plocka jordgubbar, ett bär som jag verkligen uppskattar och har svårt att få för mycket av. Jag och två vänner har under de senaste åren haft som en liten tradition att åka och plocka jordgubbar tillsammans varje gång det är säsong för jordgubbar. Jag och K brukar göra en omgång med egen hemmagjord jordgubbssaft och brukar även ibland prova göra saft som vi tidigare ej gjort, vilket förra året blev jordgubb och rabarbersaft vilket blev en riktig höjdare och kan varmt rekommendera andra att göra. Saften som gjordes förra sommaren är tyvärr redan slut trots att jag gjorde dubbla mängden saft jämfört med tidigare år. Följde receptet utom på en punkt, hade ungefär hälften av den mängd med socker som stod i receptet och det räckte gott och väl även om rabarbern är känd för att vara sur. Gjorde efter Leila Lindholms recept som kommer nedan.

Jordgubb och rabarbersaft

1 kg jordgubbar
1 kg rabarber
1,5 liter vatten
1 st citron
7 dl socker

Gör så här:

1: Tvätta, snobba och skiva jordgubbarna. Skär rabarbern i små bitar.
2: Häll de skivade jordgubbarna och rabarbern i en kastrull med vatten. Låt koka i 15 minuter utan omrörning (så blir saften inte grumlig).
3: Sila saften utan att röra om i silen, släng bort bärresterna-
4: Tillsätt strösocker och citronsaft och koksa saften i 15 minuter, skumma av under tiden.
5: Låt saften svalna en stund och häll upp i varma rengjorda flaskor.

Medan jag sitter oh skriver detta inlägg blev jag riktigt sugen på jordgubbskräm. Under min uppväxt gjorde mina föräldrar det mesta av all mat från grunden och min mamma gjorde ofta hemmagjord jordgubbskräm och jag har gjort det själv någon enstaka gång sedan jag flyttade hemifrån och varje gång slås man av hur gott det är men hemmagjord kräm med egen plockade bär. Vet inte vart receptet tagit vägen efter en del flyttar men får kika efter om vi har kvar det, annars får jag fråga mamma eller söka på nätet efter recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar